Lifeandthoughts

Mitt liv och tankar i text och bilder 🕊️

Idag den 30/11 är det Imam Musa al-Kadhim's Födelsedag

Kategori: Allmänt

As-salamo 'alaykoum 
 
Bismillah
 
I Guds Namn,
 
Jag ska skriva kort om min dag efter föreläsningen och det bästa jag kan skriva om är att få känna mina gravida systers mage, att få känna för faktiskt första gången i mitt liv en gravid mage heheh, var alltså min systers son som sparkar, det var en otroligt vacker känsla jag bara blev ''mashaAllah'' det var sån unik känsla sobhanAllah, jag beundrar verkligen hur Gud skapat människan och allt med att endast säga ''Var!'' och det blir innan vi hinner ens blinka! Kort om föreläsningen så var det väldigt lärorikt, där ämnet om att Imam Hassan (alayhi alsalam) inte nämns mycket respekteras och värderas mindre är inte pga vår Aqida men pga hur vi som kallar oss för ''Shi'a'' ''Följare av Ahlulbayt as'' låtit det bli.. Imam Hassan var förtryckt (mathloum) och främmande (ghorabah) i sin tid, likaså förtryckt samt främmande av Shi'as idag.. 
 
I dagens läge bland oss shiamuslimer säger den ena att ''ah han är hassani'' och han är ''hussaini'' alltså med syftet att ''hassanis'' är mindre revolutionära än ''hussainis''.. Mina syskon, Imam Hossein (alayhi w salam) sade själv om Imam Hassan (alayhi w salam) att han är ledaren över imam hossein (alayhi w salam)
Imam Hassan (alayhi w salam) var lika revolutionär som Imam Hossein (alayhi w salam). Ge inte ett värde till varandra som har samma mål och syfte utifrån bekostanden av Ahlulbayt (alayhi w salam) namn och värde ni anser vara ''mer''. Det varken gynnar mig eller dig.
 
I Imam Hassan (as) tid så var det ingen som var redo att ge honom bay3a med fulla hjärtar, de satt fortfarande och sörjde över de som gick bort på slaget i siffin och jamal. Imam Hassan (as) hade aldrig något stöd av Shi'a, Imam Hossein (as) hade åtminstone 72 personer, Imam Hassan hade ingen, han ifrågasattes konstant det finns berättelser hadither där Imam Hassan (as) säger saker till folket, som khalif, som imam , och folket vänder sig mot imam hossein as och säger, ska vi göra som imam hassan (as) säger? Imam hossein as säger att ; Han är min ledare, det är jag som följer honom, varför frågar ni mig? 
 
så nu vill jag att vi mina syskon erkänner för oss själva, och reflekterar, är vi dem som står för imam hassan (as) som imam hossein (as) frågade ''hal min nasirin yansourona'' ? finns det någon som vill/kan hjälpa?
 
vi måste försöka att väcka upp denna magnika bortglömda imam :(
 
Allahomma salli 3ala mohammad w ale mohammad wajjel farajahom 
 
-----------------------------------------------------------
 
Idag den 7.e dagen i den islamiska månaden Safar är det Imam kadhims födelsedag, vill dela med mig hans magnifika ödmjuka egenskaper som många av oss idag struntar i att efterlikna pga vår egen egoism.. när många syskon är i behov av hjälp och att kunna uthärda sin tålamod mot så väljer vi att tänka på oss själva , att inte låta oss drabbas på deras bekostnad eller mindre kyskhet eller värdighet vi människor värdesätter varandra med... Jag hoppas att vi kan ta den tid att verkligen praktisera in detta sätt att vara utifrån Ahlulbayt as , de mest perfekta att följa för att uppnå en sann andlighet.. allt är allting riktat mot mig själv först.
 
 
En dag höll den 7:e Imamen, Musa Kadhim(A) på att passera förbi tältet av en Nomad som var en brun man.

Imam Kadhim(A) gick upp till honom och sa:

”Assalamo 'Alaykoum”, på ett varmt och snällt sätt. Innan Imam Kadhim(A) skulle gå sa han hejdå till honom på ett snällt sätt med dessa ord: ” Om det finns något jag kan göra för dig, gör jag det mer än gärna.”

En av Imamens(A) följare som såg denna attityd sa:

”Är det lämpligt för dig, son av Allahs Budbärare(S), att sitta och prata med en man med dåligt rykte och offra honom en sådan sak som: Om det finns något jag kan göra för dig, gör jag det mer än gärna? Är det rätt för en man med hög rang att tala med en sådan man?”

Imamen(A) svarade: ” Det är en av Allahs skapelser. Allah(SWT) har skapat alla människor lika. Dessutom, inom Islam, är han vår broder i tron. Trots allt, kommer livet att inte förbli densamma.

En som behöver hjälp idag kanske är den som kommer att kunna hjälpa oss imorgon när vi behöver hjälp! Om vi inte bryr oss om honom idag, kommer vi att skämmas av att fråga honom om hjälp en dag då vi behöver.”

- Vi människor utvecklas och förändras ju mer erfarenheter vi går igenom, erfarenheter måste inte endast betyda något dåligt man bevittnat eller upplevt men också kan det vara positiva, men när det kommer till negativa erfarenheter så kan pga av den erfarenheten man upplevt ha lett till den mest bästa utmärkande egenskapen man idag någonsin kunnat bevittna sobhanAllah
 
Imam Musa ibn jafar al kadhim's (fred vare över dem) Titlar

(Dessa 2 titlar användes för att undvika att använda Imamens(A) namn, eftersom om man gjorde det kunde det ofta leda till arrest, tortyr, plåga och/eller död för honom.

 Babul Hawaaij (dörren av önskningarnas uppfyllande). Även efter hans död får folk sina önskningar uppfyllda och återvänder inte tomhänta från hans heliga plats. (Speciellt bön om bot av fysiska sjukdomar, i synnerhet ögonen.

Kadhim (en som sväljer sin ilska). Imam Musa(A) levde i en era där regenter var som mest grymma någonsin. Deras hat för Ahl al-Bait(A) (Profetens(S) hushåll) och deras följeslagare var intensiv. Imamens följeslagare var ständigt plågade och torterade. Imamen spenderade de sista 19 åren av hans liv i fängelse. Trots alla dessa svårigheter var han alltid tålmodig och spenderade hela nätter med att dyrka Allah.

All lov och tacksamhet är till Allah

Allahomma salli 3ala mohammad w ale mohammad wajjel farajahoum
 
 
Kommentera inlägget här: