Lifeandthoughts

Mitt liv och tankar i text och bilder 🕊️

Varför är jag här?

Kategori: Islam

I Guds namn den Nåderikes den Barmhärtige
 
Men den första frågan att ställa sig, är: Vem är jag? Varför är jag här? Vad är mitt mål i livet? Vet ni hur många människor det finns som inte bryr sig om att diskutera det?
 
Ni ser dem göra de dummaste sakerna, med de fulaste språken. Ni ser dem springa efter de mest världsliga materiella sakerna i livet. Ni tittar på dem som om de är oseriösa.’’Är du seriös’’ och får som svar ’’Ja min dröm är att ha det och jag kan döda för att få det!’’ Detta är din dröm? Detta är vad du har kommit fram till angående ditt syfte i denna korta liv, korta värd du lever i? Vet du hur kort det här livet är? Om du är 90 år, vilken är en lång period , 90, den här människan.. 30 år av de 90 åren så sover människan. Man har 60 år kvar. 30 av de 60 åren är man upptagen med att arbeta. Man är kvar med 30 år. Om du och jag ens lever tills vi är 90 år! 
 
De flesta människor lever inte ens tills de är 90 år. Den genomsnittliga livslängden är 70-80 år. Så ta det ner till 20 år. Menar du att jag följde efter mina drömmar för att njuta av de i 20 år? Och om jag frågar er om de 20 åren, om ni ger mig ett videoband på de mest djupaste stunderna i livet. Vad är det, kanske 100 timmar? 200 timmar? Du menar att den här världen bara var värd 200 timmar för mig? 
 
Allah (swt) säger ja, (i koranen) ’’bal to2fidhouna alhayat al doyna wal akhiratou khayran wa abqa’’ Du älskar den här världen men det är livet efter detta som varar för evigt!’'
 
Du lurar dig själv att tro att det finns något viktigt här. Men när en person behöver sitta ner och säga ja, Vad är det? Varför är jag här?
 
Jag är inte här för att missionera, jag är inte här för att göra dig muslim. Jag är här för att väcka dig. Du väljer din egen väg, du är smart nog! Du är tillräckligt skarp. Du vet! Du har planterats med några av de största gåvor du någonsin kan föreställa dig, och jag är här för att skaka om de, och du skakar om mig också!
 Låt oss väcka varandra. Det finns en mening i det här livet. ’’Yatlou ’alayhim ayaati’’ - Titta på himlen, vad är allt det här för? Varför händer allt detta? Vad är alla dessa tecken? Varför beter sig folk som de gör?
 
[Koranen sourat Al-Mulk - 67:3] [Det är] Han som har skapat sju himlar som välver sig över varandra. Du kan inte upptäcka någon brist eller ofullkomlighet i den Nåderikes skapelse; men lyft på nytt din blick mot [himlen] - ser du någon spricka  
 
[Koranen Sourat al-Mulk - 67:4] Lyft blicken ännu en gång och ännu en gång och den skall vända tillbaka till dig med oförrättat ärende, utmattad [av att spana efter fel].
 
Har du någonsin undrat om vad och varför stjärnfall finns? Vi människor tror att det är för att önska oss något men ärad och upphöjd vare Allah , i varje skapelse finns visdom bakom denne och detta har sagts i Koranen;
 
[Koranen , Sourat Al Mulk - 67:5] Vi har låtit den nedre himlen lysas upp av stjärnskott [som] prydnad och för att hålla de djävulska krafterna i schack; och för dem har Vi i beredskap en högt flammande Eld.
 
Jinn/satan är i ständig planering om att krossa Guds tjänare, de smider sina planer men Gud smider också sina planer innan sekunden kan slå in, så dessa (djävulska krafter) försöker lyssna till sig Paradisets tal för att kunna utvecklas i sitt planerande mot Guds tjänare, men Gud har låtit änglar slå dem med en sådan kraft att vi ser det på den nedre himlen (den himmel vi skapelser kan se) , är inte detta ett tecken till oss? är inte detta ett tillräckligt svar på att Allah finns? Vi ser ju tecken, det finns många tecken men vi har ännu inte upptäckt dem, eller fått kunskap om dem ännu, inshaAllah så skänker Gud oss den kunskap vi inte besitter för sannerligen är detta intressant och får en att inse välsignelserna av Allah och Guds barmhärtighet över oss otacksamma tjänare , utöver det, se på naturen, dess träd,blommorna som blomstrar så vacker på somrarna, vintern, hösten med dess vackra färglada färger, från tort gräs till grönt gräs, från regn till sol, ohja jag kan rada upp mer och mer sobhanAllah , att bara se Guds skapelser , räcker för att veta att Gud finns! Livet är ett äventyr, och de äventyret är endast fin genom att reflektera Guds skapelser, alla fina berg, all fin hav, alla fina olika folkstammar, alla fina olika länder , MASHAALLAH syskon det är detta Gud vill utav oss! Att inte endast dyrka men att lära känna Gud och det gör vi genom att ständigt  göra ''åkallan'' , lära känna Gud genom ahlulbayt as traditoner,livstil,monoteism, moral och lära känna det Gud skapat dvs människorna, naturen osv.. 
 
”Jag har skapat de djinnerna och människorna enbart för att de skall [känna mig och] dyrka mig” [51:56]
 
Vi frågar (då människan vill sätta allt i fråga) , & Koranen den Heliga svarar!

”Det är Allah som har gett er jorden som boplats och [rest] himlen som ett valv [över er] och som format er [och gett er] den bästa skapnad och som sörjer för ert livsuppehälle med goda och nyttiga ting. Detta är Allah, er Herre ‐ välsignad vare Allah, världarnas Herre!” [40:64]

”Han har skapat er av en enda varelse av vilken Han sedan skapade dess maka; och av boskap har Han skänkt er åtta djur i par. Och Han skapar er i moderlivet genom den ena skapelseakten efter den andra, i tre [skikt av] mörker. Detta är Allah, er Herre! Allt herravälde är Hans. Det finns ingen gudom utom Han. Hur har någon kunnat förmå er a􏰀 vända Honom ryggen?” [39:6]

”ER HERRE är förvisso Allah som skapade himlarna och jorden under sex dagar och som tronar i Sin allmakts härlighet [över skapelsen]. Han låter natten svepa dagen [i sitt mörker] – den ena följer den andra i snabbt följd. Sol, måne och stjärnor lyder Hans bud. Skapelsen är Hans och Han befaller över allt. Välsignad vare Allah, världarnas Herre!” [7:54]

”Detta är Allah, er Herre, Sanningen. Vad finns vid sidan av sanningen annat än lögn och misstag? Hur kan ni förmå er a􏰀tt vända ryggen?” [10:32] 

Observation min syskon! Att observera kommer att leda till så mycket förståelse, Det är därför som Profeten Mohammad(fvmh) säger: ’’Man 3arafou nafsahou, faqad 3arafa rabba’’ Den som känner sig själv, känner sin Herre’'
 (Bihar al-Anwar, vol. 2 sida. 32)
 
Sannerligen, det är det första steget!
 
Vill du veta vem Allah är?

”Han är Gud; ingen gudom finns utom Han, Konungen, den Helige, Han [som skänker] fred, Han som [väcker och vidmakthåller] tron, Han som vakar [över uppenbarelsen], den Mäktige, Han som betvingar och återupprättar, Han vars storhet [ingen kan fa􏰀tta]!” [59:23‐24]

”Jag är Gud. Ingen gudom finns utom Jag. Dyrka Mig därför och förrätta bönen för a􏰀 minnas Mig!” [20:14]

”GUD – det finns ingen gud utom Han, den Levande, skapelsens evige Vidmakthållare. Slummer överraskar Honom inte och inte heller sömn. Honom tillhör allt det som himlarna rymmer och det som jorden bär. Vem är den som vågar tala [för någon] inför Honom utan Hans tillstånd? Han vet allt vad [människor] kan veta och allt som är dolt för dem och av Hans kunskap kan de inte omfatta mer än Han tillåter. Hans allmakts tron omsluter himlarna och jorden. Att värna och bevara dem är för Honom ingen börda. Han är den Höge, den Härlige.” [2:255]


”Han låter natten glida in i dagen och Han låter dagen glida in i natten. Han har underordnat solen och månen under [Sina lagar]: var och en löper sitt [kretslopp] till en fastställd tidpunkt. Detta är Gud, er Herre! Makten och herraväldet är Hans, och de som ni dyrkar vid sidan av Honom har ingen makt ens över dadelkärnans fina skal!” [35:13]


”GUD [SJÄLV] vittnar – och [så gör] änglarna och de som har kunskap – att det inte finns en annan gud än Han, Upprätthållaren av rättvisa och jämvikt; ingen annan gud finns än Han, den Allsmäktige, den Vise.” [3:18]
”Gud är min Herre och er Herre; så dyrka Honom [ensam]! Detta är den raka vägen.” [3:51] 

 Vad har Allah den nåderike beodrat oss att göra?

Vad har Allah beordrat oss a􏰀tt göra?

”Jag har skapat de djinnerna och människorna enbart för att de skall [känna mig och] dyrka mig” [51:56]

”Gud befaller er att till den rättmätige ägaren återlämna det som ni fått er anförtrott och att, när ni dömer mellan människor, döma rättvist. Gott, ja, förträffligt är det som Gud förmanar er till. Gud hör allt, ser allt.” [4:58]

”Säg: ”Kom, så skall jag läsa [för er] vad det är som Gud har förbjudit er: Sätt ingenting vid Hans sida; gör aldrig annat än gott mot era föräldrar; döda inte era barn av fruktan för fattigdom – Vi drar försorg om er och dem – avhåll er från all skamlöshet, både inför andra och i hemlighet; tag inte andras liv – Gud har förklarat [livet] heligt – annat än i rättfärdigt syfte. Detta är vad Han befaller er; kanske skall ni använda ert förstånd.” [6:151] 

Finns även hadither;

Profeten Mohammed(fvmh) sade: Den som blir vittne till att en förtryckande ledare tillåter det som Gud har förbjudit, bryter mot Guds löften, opponerar sig mot Profetens(S) traditioner och agerar orättvist och förtryckande bland människorna. Den som inte, genom ord såväl som handling,  hindrar denne från att begå onda handlingar, har berättigat sig för Guds bestraffning precis som den förtryckande ledaren.(tarikh tabari, vol. 4, s. 304)
 
Profeten Mohammed(fvmh) sade: Så länge mitt ummah håller på att påbjuda andra till det lagliga (amr bi al-ma’ruf) och förjuder de syndiga handlingarna (nahy ’an al-monkar) samt stödjer varandra i goda gärningar (a’mal), skall de leva lyckliga.(Tazhib, vol. 2, s. 58)

Alltså syskon när man läser sådant och upptäcker mer och mer sobhanAllah vilken unik känsla, hoppas Gud blir nöjd över oss alla verkligen från djupet av mitt hjärta önskar jag alla det goda <3

 
Uppdatering kommer att ske inom kort inshaAllah
 
Vacker nasheed;
https://www.youtube.com/watch?v=FFyDz6op3ng&spfreload=10Var vänliga sänd salawaat
 
Allahomma salli 3ala mohammad w ale mohammad wajjel farajahoum <3

KOMMENTARER:

  • Theres Zainab säger:
    2014-12-03 | 19:49:18
    Bloggadress: http://https://systertheres.wordpress.com/

    MashaAllah! Mycket fint skrivet syster. Viktiga frågor som vi människor bör ställa oss om och om igen. SubhanAllah, hjärtat finner sådan ro när man läser Guds ord från Koranen. Alhamdulillah! Må Allah(swt) belöna dig för det jobb du gör med din fina blogg. Uppskattar den verkligen ska du veta. Allahomma salli 3ala mohammad w ale mohammad wajjel farajahoum <3

  • Anonym säger:
    2014-12-03 | 21:58:51

    Aa verkligen syster, trots man gått igenom den fasen då man upplever det först man börjar praktisera sin tro, så behövs det ständig påminnelse o upprepande ❤️ Du har själv så fin blogg hjärtat tack ska du ha , må Gud utöka vår kunskap in i minnet ❤️❤️

    Allahomma salli 3ala Mohammad w alehi wajjel farajahom

Kommentera inlägget här: