Lifeandthoughts

Mitt liv och tankar i text och bilder 🕊️

Om Ghoror (Högmod)

Kategori: Islam

Dagens råd: Din Ghoror (högmod/ego) kan vara anledningen till misslyckandet av ditt liv, så lär dig att leva med Ödmjukhet. 

Alla vi människor lider av någon sorts högmod..
Vi är så duktiga på att tro oss själva vara bra, och även ibland bättre än andra, det är något som finns inom alla människor i en stor del och ibland ganska svag del. Men med våra handlingar gör vi denna egenskap hos oss mycket starkare tills den verkligen tar över en människas själ. Högmodet blir inom en som en standard egenskap och börjar användas mot alla. Det kan gå såååå långt att man verkligen anser sig själv vara helt perfekt. Tål inte ha fel, blir absolut inte mottaglig av vad andra säger eller tycker, pga. den ghoror man bär.

Man blir så glad över allt man gör, och har stolthet i halsen utan att svälja den. Man ser människor som små prickar av hur hög man anser sig själv vara, och när man väl gör något fel, istället för att gottgöra det så gör man ALLT för att göra fel till rätt, oavsett vem det är man bevisar det för.

Men en mycket mycket farlig nivå av Ghoror är när den tar över människan att man senare börjar ha Högmod mot sin Skapare. Jag kan dra några exempel som hänt nästan alla kan jag säga, men man kommer inte fram till att de man gör är högmod mot Gud för man tänker inte efter.

Ett exempel kan vara:

Bönen är kl. 21. och jag väntar tills kl är 23 för att gå upp och be, Gud har bett mig be i tid oavsett vad, bara om det är undantag kan man dröja. Men vad jag gör det? jag envisas mot Gud. Jag sitter som isbit och ger inte bönen dess vikt. I sådana fall, är Gud nöjd över en sådan bön som man ber endast för att tysta sitt samvete?

Gud blir inte nöjd över den som bagatelliserar sin bön
 Gud blir inte nöjd över den som tar lätt på bönen.

En farligare nivå, och det är att lämna bönen. här kopplar jag detta till Yazid, mycket konstig koppling men kan förklara hur jag tänker. Yazid var medveten om att det han gjorde, kommer han att straffas för, han visste att han utmanar Allah, hans ghoror gjorde så att han längre inte kan tänka med vett, att den som skapat honom kan sänka honom vilken sekund som helst, och här igen gör människan samma fel. När man lämnar bönen så vet man att Gud kommer straffa en, för bönen är en av de viktigaste plikterna i religionen. Men samtidigt så sitter man, utan bön och med ro gör annat. Det är då man utmanar sin Gud. Ja Gud, du ber mig att be men jag gör inte det. För jag vill inte. För jag orkar inte. För jag ska göra det sen. För du tar inte mitt liv nu, och detta är att utmana sin Gud. Att ens ghoror har nått den nivån, att man använder sig av Yazids metod, men andra saker.
 
Högmod är ett brett ämne mina kära syskon som har många punkter att kunna rada upp om , högmod kan drabba en människa så mycket utan att riktigt ha kunskapen om det.. Att du ser dig som något stort , att folk uppfattar dig som att du anser dig perfekt kan vara i stort sett ett av anledningarna till att du inte kan komma överens med människor eller i helheten vara social.. Man är inte bekväm i att kunna öppna sig för att ''bevisa'' sig då det kan ha vart att man inte levt på ett sådant sätt förr. I vissa fall när en människa inte vill tex skaffa vänner så har det inget med att man tror sig vara föör bra för andra, men att man i sin egen bekvämlighet känner att det är bäst så.. Vissa mår bra av att leva ensamma dvs inte ha ett 20 tals vänner.. Vissa är nöjda med att de bara har Gud i sitt liv och inte är det högmod.. 
 
Så må Gud ge oss strykan att leva med Ödmjuket och få bort denna äckliga egenskapen som växer inom människan.. AMIN!
Kommentera inlägget här: